Trafikförsäkring onödig !?!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Trafikförsäkring onödig !?!

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ringde Folksam idag för att försäkra en moped... fick då även till svar att det var inget tvång att ha !! , det var inte OLAGLIGT att åka helt utan ?.
man skulle bara ha klart för sig att man blir ansvarig för alla kostnader som man kan ställa till med .. Jag trodde att det även var lag på trafikförsäkring ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ju alltid varit lag på det? :shock:


För min del har jag försäkring enbart för lagens skull.


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Trafikforsakring/
Alla motordrivna fordon som används i trafik (som inte är avställda) ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Forsgren
Inlägg: 169
Blev medlem: 08 okt 2009, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Forsgren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trafikförsäkrningen kan vara rätt bra att ha ifall man mot förmodan skulle klanta till det.
Jag upptäckte häromdagen att jag till och med måste ha trafikförsäkring på min Stiga Rider åkgräsklippare....efter som det går att koppla på ett släp på den.... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Anta att ett barn springer ut framför dig när du puttrar runt och blir invalid, inte kul att bli ersättningsskylldig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Forsgren, jag såg en Amerikansk film där en gubbe körde flera hundra mil med en åkgräsklippare, han hade en vagn efter som det gick att sova i, alltså detta var en spelfilm, kommer inte i håg vad skådisen hette. J-t bra film i alla fall :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Forsgren, jag såg en Amerikansk film där en gubbe körde flera hundra mil med en åkgräsklippare, han hade en vagn efter som det gick att sova i, alltså detta var en spelfilm, kommer inte i håg vad skådisen hette. J-t bra film i alla fall :D
vET DU HUR DET GICK FÖR GUBBEN FRÅN hALLSTAVIK SOM ÅKTE gRÅLLE MED VAGN NER TILL ITALIEN OCH TEBAKS :oops: det hände nån mindre olycka och en gammal bonntraktor är ju inte försäkrad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går dom inte att försäkra eller hade han inte gjort det :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Går dom inte att försäkra eller hade han inte gjort det :shock:
Går att försäkra.. <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Har ju alltid varit lag på det? :shock:


För min del har jag försäkring enbart för lagens skull.


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Trafikforsakring/
Alla motordrivna fordon som används i trafik (som inte är avställda) ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410).
Moped klass 2 är ett oregistrerat fordon (går ALDRIG att ställa av) som går under samma regler som en cykel ... ja jag fattar ingenting

Men vad händer när man kör på grannarnas ungar på cykel ? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Går dom inte att försäkra eller hade han inte gjort det :shock:
Trodde bara du visste nåt, men tydligen inte :? <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Moped klass 2 är ett oregistrerat fordon (går ALDRIG att ställa av) som går under samma regler som en cykel ... ja jag fattar ingenting
Moped oavsett klass ÄR ett motorfordon och kan INTE jämställas med en cykel i försäkringssynpunkt.

S_Compakt skrev:Men vad händer när man kör på grannarnas ungar på cykel ?
Dom får ont!? :roll:

Skämt å sido, om du cyklar på ett barn såhar man ju ofta hem-, drulle- och livförsäkringar som kan vara till hjälp då.


Angående huvudfrågan så tror jag att det var som "S_Compakt" skrev inte olagligt att köra utan trafikförsäkring. Man kan alltså inte straffas för att köra utan försäkring MEN man måste vara medveten om att man då får stå för alla eventuella kostnader själv!
Tycker dock det låter lite dumt men skulle inte bli förvånad om det var så, typiskt Sverige... <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:
S_Compakt skrev:Moped klass 2 är ett oregistrerat fordon (går ALDRIG att ställa av) som går under samma regler som en cykel ... ja jag fattar ingenting
Moped oavsett klass ÄR ett motorfordon och kan INTE jämställas med en cykel i försäkringssynpunkt.

S_Compakt skrev:Men vad händer när man kör på grannarnas ungar på cykel ?
Tycker dock det låter lite dumt men skulle inte bli förvånad om det var så, typiskt Sverige...
Dum jämförelse då vi har det rätt bra i det här landet med en allmän sjukförsäkring bl.a

OK facit blir ju
"Vad händer om ditt fordon är oförsäkrat?
Om du inte har tecknat en trafikförsäkring, blir du automatiskt rapporterad till Trafikförsäkringsföreningen och får betala en avgift, trafikförsäkringsavgift. Avgiften är avsevärt högre än den premie du betalar för en ordinarie trafikförsäkring.
Dvs INGENTING med ett oregistrerat fordon ... <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Dum jämförelse då vi har det rätt bra i det här landet med en allmän sjukförsäkring bl.a
Hänger inte med!?
Det jag tycker är dumt är att man ev. inte måste ha ett motorfordon försäkrat...
Självklara saker tycker jag ska vara obligatoriska. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo sant ...
Men väldigt knepigt hur man kan få ett sånt svar efter man ringt Folksam riks nummer , kanske ska prova i morgon igen :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. En oregistrerad moped är ett motordrivet fordon och ska ha trafikförsäkring om den används på väg.

2. Bevis om trafikförsäkring ska medföras under färd och uppvisas på anmodan, dock är du är fri från ansvar om du kan uppvisa beviset inom tre dagar hos polismyndighet. Trafikskadelagen (1975:1410) 37 §

3. Du kan få böta 500:- om du inte uppfyller dessa krav.

Länkar till lagstiftning och RÅ:s ordningsbotsföreskrifter.

http://www.aklagare.se/upload/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/Bilaga%2014%20Trafikskadelagen%202006-1137.pdf

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19751410.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar