Lack 84 Guldflake

Tips & frågor.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Lack 84 Guldflake

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I en av MCB: reservdelskataloger kan man läsa t.ex. bakgaffel
LACK 84 = GULDFLAKE. det skall alltså vara flake inte vanlig metallic och det har jag lagt märke till, men ingen av dom nylackade 1255 jag sett använder detta.
Jag söker efter nå´n som har en nos lackerad detalj till Champen och som är villig att låna ut den till mig ett par veckor för "analys" .
Jag har en kompis som jobbar med sånt och han hälsar att det är inget större problem om man bara har ett prov.
Så sitter ni på en sådan del så hör av er till mig

VH

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min ska vara lackad efter en sk analys . jag tror att det är bara namnet som har med flake att göra. har tyvärr inte namnet på den lack som användes

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm, men det går ju inte att analysera gamla 2-skiktslacker :hmm:
Vet du hur de har gjort?

På MCB tiden la man gärna en silvermetallic med en idag såkallad "candy" (då troligen färgad klarlack) över. Champen är troligen lackad på så sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför skulle det inte gå att analysera 2k lack?

Jag har blästrat ett stort antal 1255 delar på sista tiden och så vitt jag kan se, är det nog ingen klarlack och heller inte så pass tjock färg så man kan tro att det skulle röra sig om fler än 2 lager färg.
Jag gissade att det rör sig om nå´n slags rea-grund + top men det är väldigt svårt att säga nåt säkert
det där med candy kan också stämma då man ofta använde sig av det på trampcyklarna.
tyvärr kan jag inte säga att vi hittat nåt silver på nå´n av våra 4 1255:er.
jag hoppas att jag hittar nå´n hjälpsam själ som vill låna ut en nos del.

men ni tjejer har ju lånat en 1255-sving att analysera,pröva med den.
jag frågade om jag fick låna den men Jag fick inte så ansvaret får väl ligga på er nu :))))) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2K lack och 2skicktslack är inte samma sak.
2K solid och metallic kan analysers, lack som är lagd i 2skikt kan inte analyseras. Alla metallic och flake lacker har klarlack så din kan omöjligt ha varit utan.
Sen blir det bara tjock färg oavsett antal lager om det är en okunnig som håller i lacksprutan.

1255 svingen vi har här ska inte lämnas in på snabbanalys den ska med öga, dator och sunt förnuft tas fram och testas innan vi går ut med koden. Eftersom vi och våran lackbutik är väldigt uppbokade så har det varit svårt att få till en tid som passar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt , jag ville bara hjälpa till. :(

Ditt svar kändes som du ville sätta mig på plats och det går väl bra om du vill.

och ja, jag vet skillnaden på färger, kanske uttryckte mig lite luddigt.
men nå´n snabbanalys har vi aldrig pratat om vad jag vet.
sen är det så här, och detta är fakta.
idag tillverkas det nästan enbart metalliclacker, färger, system, mm som skall läggas i två skikt. base + klarlack MEN
på 70:talet var det mycket vanligt på industrier och andra större lackverkstäder med 1-skikts metallic gärna bara 1 lager för att det skulle gå snabbt = Tunt.
analys GÅR att göra på alla färger, metoderna är bara lite olika omfattande.
hoppas att din färgleverantör också har den kunskapen.
detta är absolut inget bevis för att våra 1255:er är målade på det viset men det är ändå möjligt .

Janne :runaround: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:imsorry: Jag vill absolut inte trycka till dig, jag uppfattade som att du missförstått vad 2-skicktslack är och blandat ihop den med 2K lack. Ville bara vara tydlig.

Min sambo är lackerare sedan ca 20år tillbaka så jag rådfrågar alltid innan jag uttalar mig om lack för att det ska bli 100% rätt. Vill inte vilseleda eller lura någon så att man gör fel. För jag vill också bara hjälpa till...

Detta har jag fått lära mig om dessa något speciella MCB-färger:
En analys (genomlysning) fungerar inte på den här typen av lack, tyvärr.
Har varit undersök med min sambo och besvärat våran lackbutik många gånger. De har titta och undersökt och så kommit fram till att lacker som inte är benämnda som metallic men har metallspån är en s.k 2 skiktslack. Detta har jag även fått bekräftat med hjälp av gamla originalburkar med färg.
Ex. E-typens metallblå o Piratröd, F50 kopparröda och raketens transparentröda färg är några få av de lacker som är lackade med en silvermetallic som bas och en "Candy" som topplack. Den övre s.k Candyn är färgad men transparent så att silvermetallicen lyser igenom. Det är alltså 2 olika färger som ger resulatet och därför kan man inte genomlysa lacken för att få fram rätt färg utan det krävs flertalet inköp och tester innan exakt rätt kulör kan uppnås.

Men det är klart man kan kanske hitta en metallic som ser snarlik ut i butik utan att det behöver kosta skjortan och ta upp en massa tid, men den får inte samma djup och lyster. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkten accepterad !

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
renninha
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av renninha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Har det hänt något mer rörande 1255-färgen?
Eller finns det något förslag på färg som är "good enuff" om det är ett evighetsprojekt att komma ända fram?
Jag har bara sett 1255:an på bild och att utifrån det komma ens i närheten är nog att drömma.

// Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet att tjejjerna har/hade lånat en nos sving.
du kanske kan låna och titta på den när dom är klara med den.
jag pratade med en kille i stlm för några veckor sedan som har en hel del nos golden delar och han sa att det var olika nyanser på alla hans delar så det är nog inte så lätt att avgöra vad som är exakt rätt

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
renninha
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av renninha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var inne hos en färghandlare och bläddrade bland proverna.
Den JAG tyckte var mest lik var "Rover GUF Sienna Gold metallic 23611".
Fast "kornstorleken" skiljer mycket, men det finns det kanske inget att göra åt.
Kollade mot halsen på bensinpåfyllingsröret (eller vad det kan heta) där borde färgen vara minst blekt, tänkte jag.
Får bara låta bli att parkera bredvid någon annan 1255 så ser det nog bra ut.

// Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till en gammal guld compact såg jag n vovlo S60 som stämde i färg, men bara med ögat, ingen analys, men duger bra att bättra efter en förstärkningssvetts i ramen.

Guldfärgen är märkt 29700 och 451
Klarlacken 29900

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har i veckan varit hos Upplands bilfärg.
(en firma som säljer färg och annan billackutrustning.
(och där ägaren nog har varit med sen Dacke dog.)

han vände och vred på mina 2 Nosdelar jag hade med mig och sa direkt att detta är nog 1 bara ett tunt lager grund och 1 max 2 lager solid väldigt grov metalic.
precis vad jag redan trodde då jag slipat ,glasblästrat,slipat igen för att försöka få fram hur det var gjort.

Han sa att detta var det sättet man alltid har målat (som han sa) sånt här skit, det var aldrig så noga med mopeder och cyklar.
många tillverkare hade inte ens nåt riktigt färgnummer.

Jag har själv försökt ta reda på detta genom alla mina kontakter och fått samma svar så.....

En kille som jag köpte den sista nosdetaljen från sa att han samtidigt hade haft ett 10-tal nos detaljer till 1255 och jämfört sinsemellan och det var inte 2st som hade samma nyans, det säger väl en hel del tycker jag.

Jag köpte 3 st 1/4-litrar i dom nyanserna som vi tyckte stämde bäst och skall nu provlacka 3 st 3-tumsrörsbitar och jämföra med.
blir det inte bra köper jag 3st till osv.

Jag tvivlar på att det går att bestämma vad som en gång i tiden var rätt.

jag kan lägga upp bilder när jag är klar om det är nå´n som är intresserad.

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
renninha
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av renninha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade ett blädderblock med RAL-färger och där fanns en "Perlgold", RAL 1036 som jag tycker ser bra ut.
Dessvärre är mina guldiga saker blästrade och grundade nu så jag har inget att jämföra med och minnet är uselt...
Har någon jämfört RAL 1036 med Champen?
Och var det gott nog?
Tror det blir billigare att lacka med det där än med billack.

Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar